Prijzen winnen doe je zo!

door Redactie

Prijzen winnenVolgende week zijn er weer de Thuiswinkel Awards. De winnaars kunnen een enorme hoeveelheid aandacht in de media verwachten en zelf trots verkondigen dat ze de beste zijn. Jaloers? Hoef je niet te zijn. Want naast deze awards zijn er ook vele andere prijzen en winnen is makkelijker dan je denkt.  Vijf tips die je helpen om ook een mooie trofee binnen te slepen!



Op het internet worden minimaal dagelijks prijzen weggegeven, zelfs alleen al in Nederland. Dagelijks zijn er dus prijswinnaars! En toch heeft tachtig procent van de Nederlandse bedrijven nog nooit een prijs gewonnen. Terwijl het helemaal niet zo moeilijk is. Volg de volgende vijf stappen en ook jij haalt dit jaar nog een prachtige trofee binnen.

1. Gedraag je als een winnaar
Om geweldig gevonden te worden moet je jezelf eerst geweldig gedragen. Dat betekent dat je jezelf best mag “aanprijzen”. Veel mensen, en dus bedrijven, hebben hier een bepaalde gêne bij. Ze geven zichzelf niet graag (publiekelijk) een schouderklopje. Jammer, want het werkt.

Je schrijft ook niet op je CV dat je middelmatig bent in je werk, of op je website dat er tien andere bedrijven vele malen beter zijn. Dus noem jezelf in ieder geval een specialist in wat je doet en laat weten waarin jij uitblinkt. Als jij jezelf al niet geweldig vindt, is de kans klein dat een jury dat wel zal doen. Begin bij jezelf!

2. Meld je aan voor prijzen
Als je de gêne voorbij bent dat je jezelf durft te waarderen moet je er ook voor zorgen dat mensen dit ook weten. Meld je dus aan voor prijzen. Want de meeste awards en prijzen hebben een simpele aanmeldingsprocedure en als je die niet doorloopt zul je nooit winnen! Zo zijn de eerder genoemde Thuiswinkel Awards dé meest toonaangevende prijzen voor de e-commerce sector maar aanmelden kost wat tijd en geld en niet meer dan enkele tientallen bedrijven nemen ook werkelijk deze moeite.

En dit zijn nog wel de meest bekende, toonaangevende prijzen in deze sector! Je haalt er flink de media mee. Kleinere prijzen hebben soms maar een handjevol aanmeldingen en alleen al door jezelf aan te melden stijgen je kansen dus aanzienlijk!

3. Doe iets meer dan de rest
Een jury van een competitie bestaat vaak uit vrijwilligers. Bekende mensen uit de branche die gevraagd zijn om hun expertise, maar niet fulltime bezig kunnen zijn met de competitie. Soms bestaat de jury zelfs geheel uit een bedrijf of organisatie en hoe kleiner de prijs, hoe minder tijd er is om werkelijk een geschikte winnaar te bepalen.

Als de jury gewone vrijwilligers zijn dan is de kans groot dat het onderzoek dat ze doen naar werkelijk de allerbeste partij, niet bijzonder groot. Naamsbekendheid of zelfs een goed onderbuik gevoel bij een bepaalde partij, hebben al veel invloed. Het zijn tenslotte gewoon mensen.

Ga niet direct een bloemetje sturen met de vraag of ze jouw aanmelding extra aandacht willen geven, maar iets van je enthousiasme laten proeven,  kan al wonderen doen. Dat kan bestaan uit het volgen van hun Twitter account, even controleren of de aanmelding is ontvangen, of bij de aanmelding in een open reactieveld ook even trots vertellen over de laatste ontwikkeling van je organisatie.

Het is als solliciteren. Ook daar wordt je naam vaak beter onthouden als je vooraf even enthousiast belt, aangeeft er zin in hebt maar nog een korte vraag wilt stellen. Bij prijzen werkt dit niet anders. Laat weten hoe enthousiast jij bent!

4. Maak je nominatie bekend
Deze lijkt op de vorige tip maar kan net iets subtieler en is zeker bij grotere prijzen een aanrader. Laat dan op een subtielere wijze weten dat je veel interesse in de prijs hebt. Dat kan simpel door op Twitter te laten weten heel trots te zijn dat je kans maakt op een mooie prijs, op je website een link te plaatsen naar de prijsuitreiking of zelfs door gewoon van de daken te schreeuwen dat je genomineerd bent.

5. Begin klein en houd rekening met groot
Je kunt natuurlijk starten met de meest grote Internationale jaarlijkse prijs waar je direct de voorpagina van de kranten mee haalt. Maar als tot nu toe nog nooit iemand over (de kwaliteit van) je bedrijf gehoord heeft, is de kans op winst klein. Probeer het eerst eens bij een prijs uit jouw regio waarover je via een huis-aan-huis krantje gehoord hebt. Een prijs van een website, of prijzen die een hogere frequentie kennen.

Als je al ergens op je website door middel van een pers of nieuws pagina noemt dat je al eerder een prijs in ontvangst hebt mogen nemen, stijgen je kansen op een grotere prijs aanzienlijk. Het is een van de redenen waarom prijswinnaars vaak direct meerdere prijzen winnen. De jury wil niet afgaan en door een partij als winnaar te kiezen, die ooit al eens door een andere jury als winnaar is gekozen, maken ze de risico’s voor zichzelf wat kleiner.

De prijsuitreiking…!!

En dan is het zover! De uitreiking! Heb je een prijs gewonnen? Gebruik hem! Zoek de media op en maak er optimaal gebruik van! Gaat de prijs deze keer aan je neus voorbij? Geen nood. Veel van de prijzen worden met enige regelmaat  uitgereikt. Het kan dus helpen om even een kleine agenda te maken met wat aanmelddata en procedures. Een prima klusje voor een stagiaire of als je zelf even wat tijd beschikbaar hebt.

En dan gewoon volgend jaar weer een kans!

Deel

Verder lezen

Reacties