Zoekmachineoptimalisatie

Met zoekmachineoptimalisatie help je zoekmachines om je website of webwinkel beter te vinden of ranken op de juiste zoekwoorden. In een tijd waarin vrijwel elk bedrijf online te vinden is, is dat hard nodig. Hierdoor is SEO veelal een vast onderdeel van vrijwel elke online bedrijfsstrategie.

Inhoud:

Korte samenvatting

  • SEO helpt bedrijven om hun online vindbaarheid, naamsbekendheid en leads te vergroten.
  • SEO bevat technische configuratie, content-optimalisatie en het plaatsen van relevante links om content te optimaliseren voor mensen en zoekmachines.
  • Het lezen van nieuws uit de branche, het bijwonen van evenementen en het gebruik van betrouwbare bronnen is essentieel om op de hoogte te blijven en succesvol te zijn met SEO.

SEO inzetten om beter gevonden te worden door zoekmachines

SEO begrijpen: De basis

Met zoekmachineoptimalisatie probeer je de zichtbaarheid van je website op bepaalde zoektermen te vergroten binnen de organische resultaten van zoekmachines als Google. Het wordt vaak omschreven als SEO, de Engelse afkorting van search engine optimization.

SEO wordt steeds belangrijker.

SEO bevat drie belangrijke elementen: technische optimalisatie, linkopbouw en optimalisatie van de inhoud. In de afgelopen jaren is SEO steeds belangrijker geworden, omdat zoekmachines alsmaar verfijnder worden in de beoordeling van websites.

Vraag direct tarieven op voor SEO of SEA op bij marketingbureaus. Wil je zelf je online marketing regelen? Het boek Online Marketing Tornado van IMU+ biedt hiervoor een handig stappenplan!

Belangrijkste onderdelen van zoekmachineoptimalisatie

zoekmachine-optimalisatieDe drie belangrijkste onderdelen van goede SEO zijn technische configuratie, optimalisatie van de inhoud en linkopbouw.

De technische configuratie houdt in dat zoekmachines de websitepagina’s kunnen ontdekken, crawlen en indexeren. Het optimaliseren van de inhoud betekent dat je kwalitatieve content aanbiedt, zowel voor de zoekmachines als de bezoekers.

Door SEO te begrijpen kun je de vindbaarheid van je website vergroten.

Hierbij moet je in gedachten houden dat de content begrijpelijk moet zijn voor het publiek. Bovendien moet het voldoen aan de richtlijnen van Google. Denk bijvoorbeeld aan het optimaliseren van metabeschrijvingen en titeltags. Dit helpt zoekmachines om de content van de pagina te begrijpen.

Vraag direct tarieven op voor SEO of SEA op bij marketingbureaus. Wil je zelf je online marketing regelen? Het boek Online Marketing Tornado van IMU+ biedt hiervoor een handig stappenplan!

Zoekmachineoptimalisatie voor een betere ranking in zoekmachines

Een ander belangrijk onderdeel van SEO is linkbuilding. Hierbij gaat het om het verkrijgen van waardevolle linkjes van anderen, ook wel backlinks genoemd. Het is niet de bedoeling dat je zo veel mogelijk links gaat verzamelen. De kwaliteit is belangrijker dan de hoeveelheid. Ook wordt er onderscheid gemaakt tussen interne en externe links. Waar interne links verwijzen naar andere pagina’s binnen dezelfde website, verwijzen externe links naar pagina’s op andere sites.

Ontwikkeling van SEO

Positie website in zoekmachinesDe algoritmes van zoekmachines en het gedrag van gebruikers veranderen continu, waardoor SEO zich ook doorlopend ontwikkelt. Met recente Google-updates die gericht zijn op spammende en obscure websites wordt vertrouwen steeds belangrijker.

Het begrijpen van TrustRank, een methode om te bepalen of een site betrouwbaar is of niet, is essentieel in het moderne SEO-tijdperk.

Websites van grotere bedrijven worden eerder vertrouwd.

Websites die van grote bedrijven lijken te zijn, hebben meer kans om het vertrouwen van Google te winnen. Hierdoor hebben zij vaak een hogere domein- en pagina-autoriteitsscore. Om hier tegenop te boksen, is het op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen een must om je zoekmachineresultaten te behouden en te verbeteren.

Hoe zoekmachines websites rangschikken

Zoekmachines gebruiken complexe algoritmes om websites te rangschikken. Dit doen zij op basis van factoren als links, inhoud en paginastructuur. Het primaire doel van een zoekmachine is om gebruikers te voorzien van de meest relevante antwoorden of informatie. Daarom beoordelen ze de inhoud van een pagina om te beslissen op deze relevant is voor de zoekopdracht.

Links, inhoud en paginastructuur belangrijk voor ranking.

SEO richt zich op organische zoekresultaten. Deze resultaten worden niet beïnvloed door de betaalde advertenties, ook wel SEA of Search Engine Advertising genoemd. Om gebruikers nauwkeurige informatie te geven, gebruiken zoekmachines twee belangrijke factoren: relevantie en autoriteit.

Zoekwoordenonderzoek voor betere SEO

Zoekalgoritmes

Bij het bepalen van de positie van websites op de resultatenpagina’s spelen zoekalgoritmes een belangrijke rol. Dit wordt ook wel SERP genoemd: Search Engine Result Page. Deze algoritmes veranderen voortdurend. Het is dus belangrijk om te begrijpen hoe ze werken, zodat je hier je strategie op kunt aanpassen.

Factoren om de ranking te bepalen

Bij het bepalen van het meest geschikte resultaat beoordeelt het algoritme diverse factoren. Denk bijvoorbeeld aan autoriteit, relevantie voor de zoekopdracht en laadsnelheid. Een belangrijke factor is het E-A-T-principe, dat staat voor Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid (Trustworthiness).

Alles draait om expertise, autoriteit en betrouwbaarheid.

Door elk onderdeel van de E-A-T-score te verbeteren, kun je jouw positie in de zoekresultaten verhogen. Ook de relevantie en kwaliteit van de content is cruciaal voor de ranking. Zoekmachines geven de voorkeur aan kwalitatieve content die relevant is voor de zoekopdracht van gebruikers.

Een effectieve SEO-strategie ontwikkelen

Het ontwikkelen van een effectieve SEO-strategie is cruciaal voor je zichtbaarheid. Dit proces begint met een zoekwoordenonderzoek, waarbij je zinnen identificeert die potentiële kopers waarschijnlijk invoeren in een zoekmachine. Zodra je deze zoekwoorden hebt geïdentificeerd, kun je content maken en optimaliseren. Houd hierbij altijd de behoeftes van je doelgroep en de richtlijnen van de zoekmachines in je achterhoofd.

Zoekwoordonderzoek

Zoekwoordenonderzoek helpt om onderwerpen te identificeren waar klanten naar zoeken en relevante zoekwoorden te selecteren. Bij het selecteren van zoekwoorden moet je rekening houden met de intentie achter het zoekwoord en het concurrentieniveau.

Houd rekening met de intentie en concurrentie.

Over het algemeen vallen zoekwoorden in twee categorieën: product-zoekwoorden en informatie-zoekwoorden. Door je op beide categorieën te richten, zorg je ervoor dat je website zichtbaar is in verschillende fasen van het zoekproces van potentiële klanten.

Content schrijven voor betere SEO-ranking

Content creëren en optimaliseren

Het maken en optimaliseren van content is een belangrijk aspect van elke SEO-strategie. Het streven van content-optimalisatie is om kwalitatieve content te maken die aanslaat bij je doelgroep én voldoet aan de richtlijnen van zoekmachines.

Linkopbouwstrategieën

Linkbuilding is erg belangrijk binnen SEO. Veelgebruikte strategieën zijn gastbloggen en linkruil.

Structuur en navigatie van de site

Door de pagina’s en inhoud van je website op een logische manier te organiseren, kunnen gebruikers én zoekmachines makkelijker de informatie vinden die ze zoeken. Dit kan bijvoorbeeld met broodkruimels: een reeks interne links bovenaan de pagina waarmee bezoekers snel kunnen terugkeren naar de vorige pagina of naar de homepage.

Mobielvriendelijkheid en paginasnelheid

Het is belangrijk dat je website mobielvriendelijk is en snel laadt, aangezien dit een grote invloed heeft op de ranking van zoekmachines.

Mobielvriendelijkheid en snelheid belangrijk voor ranking

Lokale SEO voor kleine bedrijven

Voor kleine bedrijven kan lokale SEO veel voordelen bieden. Volgens de statistieken gaat bijna de helft van de zoekopdrachten naar lokale bedrijven. Ruim 70 procent hiervan bezoekt binnen 24 uur na de zoekopdracht een lokale winkel. Een ander voordeel is dat Google locatie-gebaseerde zoekresultaten meeneemt in de ranking.

Met lokale vermeldingen kun je je resultaten verbeteren.

Door zo veel mogelijk relevante informatie over jouw bedrijf te delen, kun je jouw Google Mijn Bedrijf-vermelding optimaliseren. Denk hierbij aan een goede bedrijfsomschrijving, openingstijden, de bedrijfscategorie, kenmerken en de locatie. Ook de link van je website en de contactgegevens mogen niet ontbreken.

Een andere manier om je reputatie bij Google te verbeteren is met lokale vermeldingen. Als jouw bedrijf wordt vermeld in lokale overzichten – het liefst inclusief alle adres- en contactgegevens – kan dit ook jouw positie verbeteren.

Vermijd onethische SEO-technieken

Vroeger probeerden aardig wat website-eigenaren de zoekmachineresultaten te manipuleren met onethische praktijken. Dit wordt ook wel black hat SEO genoemd. De zoekmachines hebben inmiddels heel wat van deze praktijken ontdekt. Veel technieken zijn nu nutteloos, of hebben zelfs een negatieve invloed.

Je kunt zelfs op de zwarte lijst van Google of andere zoekmachines komen. Dat gebeurt niet vaak maar je komt er daarna ook niet zomaar meer vanaf. White hat SEO-technieken duren soms langer maar zijn op lange termijn succesvoller. Hierbij ligt de nadruk op het leveren de best mogelijke inhoud.

Met KPI's kun je de SEO-resultaten meten

SEO-succes meten

Door key performance indicators (KPI’s) bij te houden, zoals organisch verkeer, conversies en rankings, krijg je inzichten in de effectiviteit van je SEO-inspanningen. Ook zie je hiermee wat de verbeterpunten zijn. Het is het meest effectief als je deze rapporten regelmatig met elkaar vergelijkt, zodat je op tijd kunt bijsturen. Met Google Search Console kun je onder andere de indexeringsstatus, de positie en de zichtbaarheid van je website bijhouden en optimaliseren.

SEO uitbesteden vs. intern SEO-beheer

Het is niet altijd eenvoudig om te bepalen of je SEO intern beheert of uitbesteedt. Bij je keuze kun je onder meer rekening houden met de volgende factoren: de grootte van je bedrijf, de expertise van het team en je beschikbare budget.

SEO uitbesteden kan succesvol zijn.

Het uitbesteden van SEO kan heel succesvol zijn. Mits de ingehuurde partij hierin gespecialiseerd is en (kosten)effectief werkt. Ook zorgt het ervoor dat jij je kunt focussen op andere werkzaamheden. Ga je in zee met een slecht SEO-bedrijf, dan kan het ook zorgen voor tegenvallende resultaten en een gebrek aan overzicht.

Het intern beheren van SEO zorgt voor meer controle. Maar je hebt uiteraard wel voldoende kennis én tijd nodig om het in de praktijk te brengen.

Samenvatting

Het begrijpen en implementeren van effectieve SEO-strategieën is cruciaal voor elk online bedrijf. Door een effectieve SEO-strategie te ontwikkelen, te zorgen voor technische SEO-essentials en lokale SEO te optimaliseren, kunnen bedrijven hun online zichtbaarheid verbeteren.

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

Hierdoor kun je meer organisch verkeer aantrekken. Met het steeds veranderende landschap van SEO is op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen – en deze op een ethische manier toepassen – de sleutel tot een succesvolle online aanwezigheid.

Veelgestelde vragen

Enkele veelgestelde vragen over zoekmachineoptimalisatie zijn:

Wat is SEO?

Met zoekmachineoptimalisatie (SEO) probeer je de zichtbaarheid van je website te vergroten binnen zoekmachines. Hierdoor krijg je meer bezoekers op je website uit de organische resultaten.

Kan ik SEO alleen doen?

Het begrijpen en implementeren van effectieve SEO-technieken is belangrijker dan ooit. Hoewel SEO behoorlijk complex is, is het mogelijk om je eigen SEO te doen. Door je goed in te lezen en de best practices van professionals te volgen, kun je jouw website goed optimaliseren.

Wat zijn de belangrijkste pijlers van SEO?

De drie belangrijkste onderdelen van SEO zijn technische configuratie, optimalisatie van de inhoud en linkopbouw. Door je hierop te focussen, kun je je zoekresultaten verbeteren.