Naamsbekendheid

Naamsbekendheid en merkbekendheid zijn voor vrijwel elke onderneming belangrijk. Waar kun je allemaal  bekendheid opbouwen en hoe zorg je nu dat mensen niet alleen de naam van jouw onderneming onthouden maar deze ook nog zelf verspreiden via mond-tot-mondreclame?

Wat is naamsbekendheid?

NaamsbekendheidEen bedrijf kan naamsbekendheid hebben in verschillende vormen. Zo heb je spontane naamsbekendheid. Als direct jouw merknaam noemen als ze denken aan een merk hagelslag, frisdrank of auto.

Je kunt ook een goede geholpen naamsbekendheid hebben. Daarbij denken mensen misschien niet direct aan je merk maar herkennen het wel. Als ze de naam van het bedrijf horen weten ze direct wat het aanbod daarvan is. Uit diverse onderzoeken blijkt dat je meer verkoopt als iemand de naam herkent en al een positief beeld heeft bij jouw merk.

Je verkoopt meer als jouw merk, aanbod en bedrijfsnaam bekend zijn bij jouw doelgroep.

Naamsbekendheid helpt merkvoorkeur te creëren

Naamsbekendheid heeft een grote invloed op je merkvoorkeur. Hoe groot dat is, is ook afhankelijk van waarom mensen jouw producten kopen. Maar vrijwel altijd speelt de herkenbaarheid van jouw merk mee. Of je nu een pot pindakaas pakt in de supermarkt of thuis de voor- en nadelen van auto’s met elkaar vergelijkt.

Naamsbekendheid is daarom voor elk bedrijf belangrijk. Zelfs bedrijven die bovenaan de zoekresultaten van zoekmachines staan werven vaak de meeste klanten via mond-tot-mondreclame: het logische gevolg van een positieve naamsbekendheid. Het is dan ook niet enkel voor multinationals als Coca Cola of Philips van belang, juist kleinere ondernemers mogen best iets meer in de bekendheid van hun merk investeren.

Vraag direct tarieven op voor SEO of SEA op bij marketingbureaus. Wil je zelf je online marketing regelen? Het boek Online Marketing Tornado van IMU+ biedt hiervoor een handig stappenplan!

Coolblue is een winkel met hoge naamsbekendheid

Actief je naamsbekendheid vergroten

Je kunt je naamsbekendheid vergroten door veel geld uit te geven aan reclame. Grote multinationals werken ook aan hun merkbekendheid via sponsoring. Maar voor een kleine onderneming met een beperkt budget zijn er ook andere manieren zeer effectief om naamsbekendheid te krijgen.

Redactioneel in de krant of radio

persbericht makenIn de krant of op de radio komen is makkelijker dan je denkt. In veel regio’s is een rubriek ‘ondernemer aan het woord’ of ‘onderneming in het nieuws’. Meld je aan.

Ook het versturen van een eigen persbericht kan helpen bij het vergroten van je naamsbekendheid. Doe je het liever niet zelf? Verschillende bedrijven zijn gespecialiseerd in het schrijven van pakkende persberichten.

Content marketing en sociale media

Via televisie, radio of krant moet het vaak direct in grotere hoeveelheden. Maar de meeste programma’s zijn ook online aanwezig. Een mooie publicatie op de website van een lokale krant of nieuwssite is makkelijker te realiseren en levert vaak meer op dan een vermelding tijdens een populair tv-programma. Zeker als er direct een link naar jouw website in staat.

Daarvoor kun je ook kijken naar de mogelijkheden van het aanleveren van gastartikelen, gesponsorde berichten of andere vormen van content marketing. Ook social media bieden veel mogelijkheden om je naamsbekendheid mee te vergroten.

Kijk goed welke vorm van online marketing het beste bij jouw onderneming past.

Online zijn er veel manieren om je naamsbekendheid te vergroten en kan het zo gedoseerd als je zelf wilt. Heb je te weinig nieuws of inspiratie voor een nieuws- of persbericht? Met Google Ads kun je ook direct reclameadvertenties inkopen. Je betaalt hierbij voor kliks en ziet direct of deze werkelijk nieuwe klanten opleveren. Eigenlijk kan een onderneming die op zoek is naar meer naamsbekendheid en klanten niet zonder website. Ook hierbij geldt dat een herkenbaar merk meestal beter scoort.

Direct mail

Bij de Kamer van Koophandel kun je adressen kopen. Hierop kun je zelfs segmenteren. Houd er echter wel rekening mee dat deze adressen vaak al meerdere keren zijn ingekocht en je echt een nieuw product moet hebben om hiermee nog succes te boeken. Modernere varianten van direct mail, zoals e-mailmarketing kunnen bij de juiste nieuwsbrief en doelgroep wel weer heel effectief zijn.

Jijzelf

Vergeet jezelf niet. Jij bent continu met je eigen bedrijf bezig. Dan is het slim om dit ook te laten weten aan je netwerk. Je speelt zelf een grote rol bij de bekendheid van je onderneming.

Ook als je het borrelen en zakelijk netwerken en visitekaartjes uitdelen niet iets voor jou vindt. Vaak kun je alleen al via je vrienden of familie in contact komen met potentiële klanten. Ook via Linkedin, ondernemers uit de buurt, buren of sport- en clubgenoten kun je soms een flink aantal mensen bereiken.

Vraag direct tarieven op voor SEO of SEA op bij marketingbureaus. Wil je zelf je online marketing regelen? Het boek Online Marketing Tornado van IMU+ biedt hiervoor een handig stappenplan!

Mond-tot-mondreclame via tevreden klanten

mond-tot-mondreclameUiteindelijk krijgen de meeste bedrijven vooral naamsbekendheid via tevreden klanten. Mond-tot-mondreclame is over de jaren voor bijna alle bedrijven de manier om te werken aan de naamsbekendheid.

Geen marketingbudget kan hier tegenop. Goed werk, veel geduld en een beetje geluk is dan ook hét recept voor grotere bekendheid.

Je kunt loyale klanten hiervoor belonen. Laat ze weten dat je het waardeert als ze jou aanbevelen. Je kunt ook actief bestaande klanten vragen om je te beoordelen op een reviewsite, of zelf recensies plaatsen op je website.

Gerelateerde berichten