Klantbeoordelingen

Goede klantbeoordelingen zijn essentieel voor een webshop. De mening van onbekenden kan dé doorslag geven tot de aankoop van een product. Je kunt ze gratis verzamelen via Google Klantenreviews, al zijn er ook voldoende andere andere aanbieders voor het verzamelen van positieve beoordelingen.

Goede klantenservice

tevreden online shopperEen goed product, voldoende traffic, maar toch weinig bestellingen? Het aanbod is groot en de concurrentie is letterlijk één klik verder. En dat hoeft lang niet altijd aan het product te liggen.

Want voordat een bezoeker iets koopt, en een online betaling doet, moet die eerst overtuigd zijn van jouw goede service en betrouwbaarheid. Online klantbeoordelingen helpen nieuwe klanten hierbij.

Je service en betrouwbaarheid bevestigen

Klantbeoordelingen tonen aan dat jouw webwinkel te vertrouwen is. Belangrijk, want dat wat jij verkoopt is ergens anders ook te koop. Als bezoekers twijfelen aan jouw betrouwbaarheid of kwaliteit en ze komen online alleen een negatieve beoordeling tegen, kijken ze liever even verder.

Vraag direct tarieven op voor SEO of SEA op bij marketingbureaus. Wil je zelf je online marketing regelen? Het boek Online Marketing Tornado van IMU+ biedt hiervoor een handig stappenplan!

online klantbeoordelingen verzamelen

Platforms die actief feedback verzamelen

Door automatisch na elke bestelling te vragen of alles naar wens is verlopenen om jouw service te beoordelen kun je eenvoudig klantbeoordelingen verzamelen. Dit vergroot de kans dat je positieve beoordelingen krijgt. In Nederland zijn bekende aanbieders bijvoorbeeld:

Het Deense Trustpilot is opgericht in 2007 en heeft inmiddels wereldwijd vestigingen. In Nederland is het één van de grootste reviewsites. In 2020 doorbrak het bedrijf de grens van 100 miljoen dollar aan omzet. Destijds maakten ruim 19.000 bedrijven gebruik van de reviewdienst.

Kiyoh verzamelt sinds 2009 reviews voor webwinkeliers. Begin 2021 is Kiyoh verkocht aan eKomi. Dit beoordelingsplatform, dat al meer dan 100 miljoen reviews verwerkte, is vooral groot in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.

Belangenvereniging Thuiswinkel biedt in samenwerking met Kiyoh een reviewsysteem. Thuiswinkel Reviews is exclusief voor leden van Thuiswinkel. Voor webwinkeliers die ook in het buitenland verkopen, heeft Thuiswinkel het internationale keurmerk Shopping Secure.

Feedback Company werd in 2010 opgericht en groeide uit tot één van de grotere reviewsystemen, zowel binnen de ecommerce als overige sectoren. Eind 2020 nam het bedrijf onderzoeksbureau Tevreden.nl over, waardoor het nu ook klantonderzoeken en medewerkersonderzoeken aanbiedt.

Google lanceerde eind 2016 haar eigen reviewsysteem. De beoordelingen worden ook weergegeven in de zoekadvertenties en Shopping-advertenties. Om een verkopersbeoordeling te krijgen, moet je eerst minimaal 100 unieke reviews hebben verzameld.

Online klantbeoordelingen

Maar je online reputatie is afhankelijk van wat eerdere klanten delen over hun ervaringen. Je moet dus zelf actief feedback verzamelen. Je kunt klantbeoordelingen verzamelen met de gratis Google Klantenreviews. Ook Thuiswinkel.org en WebwinkelKeur helpen leden met het verzamelen van reviews.

Online vind je nog verschillende andere oplossingen waarmee je klantenreviews kunt verzamelen. Met deze reacties van eerdere klanten kun je aantonen hoe jouw webshop presteert. Want je kunt wel beloven dat je de beste service levert, je klant gelooft liever ervaringen van onbekenden dan wat je er zelf over zegt.

Klanten vertrouwen eerder wat onbekende consumenten delen in reviews dan wat een webshop over zichzelf zegt.

Vraag direct tarieven op voor SEO of SEA op bij marketingbureaus. Wil je zelf je online marketing regelen? Het boek Online Marketing Tornado van IMU+ biedt hiervoor een handig stappenplan!

positieve recensie ontvangen

Actief reviews verzamelen

Veel webwinkels vragen klanten na elke bestelling om een klantenreview. Je kunt wachten tot je vanzelf aanbevelingen krijgt van tevreden klanten. Mensen vragen om feedback te geven klinkt spannend, maar als ze een vervelende ervaring hebben gehad laten ze dat vaak toch wel horen. Als jij nergens positieve reviews verzamelt zijn dit alle ervaringen die mensen tegenkomen als ze gaan googelen naar jouw webshop.

Consumenten zijn eerder geneigd om uit zichzelf negatieve beoordelingen te plaatsen, dan wanneer alles verloopt volgens afspraak. Op sites als het forum van Tros Radar, Klacht.nl en soortgelijke reviewssites plaatsen mensen dagelijks klachten. De kans dat je vanzelf veel positieve reviews krijgt is klein.

Als je klanten er niet actief om vraagt krijg je vooral reviews als iets tegenzit of niet perfect verloopt.

Een positieve review loont

Negatieve reviews

Als je er actief om vraagt krijg je sneller positieve klantbeoordelingen. Veel webwinkels vragen klanten na elke bestelling om een klantbeoordeling. Toch kan er altijd iets misgaan, en kunnen consumenten ook een slechte scoren achterlaten. Als je zelf een account hebt bij online tools voor reviews kun je een negatieve review vaak tijdelijk pauzeren. Zo kun je hierbij nog met de klant in gesprek om het probleem op te lossen.

Je mag mensen niet belonen voor een positieve review, maar veel webwinkels doen dit wel. In ruil voor de klantbeoordeling geven ze bijvoorbeeld korting op een vervolgaankoop of verloten ze kortingsbonnen om mensen te stimuleren om hun ervaring te beoordelen. Pas hier mee op, want consumenten zijn in toenemende mate gevoelig voor neppe of gemanipuleerde reviews.

Negatieve feedback kun je vaak tijdelijk pauzeren, zodat je het probleem nog op kunt lossen.

Heb je wat ervaringen van tevreden klanten gekregen? Door deze klantbeoordelingen op je webshop te tonen laat je zien dat andere mensen positief terugkijken op hun aankoop. Meestal kan dat met een speciale badge die met een aantal sterren een samenvatting van jouw gemiddelde beoordeling geeft. Via een link achter de badge zijn de meest recente beoordelingen direct te vinden.

Google Klantenreviews

GoogleNaast specifieke bedrijven als Kiyoh en Trustpilot biedt ook Google een oplossing voor beoordelingen. Met Google Klantenreviews kun je gratis feedback van mensen verzamelen na een aankoop.

Google verstuurt mensen dan een korte enquête waarin ze feedback kunnen geven. Het biedt ook een Google Klantenreviews Badge, dat via vijf sterren een gemiddelde beoordeling toont.

Als je minimaal honderd beoordelingen hebt toont deze het gemiddelde hiervan. Zo zien klanten in een oogopslag de beoordeling over jou als verkoper van eerdere klanten. Je hoeft deze niet op je webshop te plaatsen, maar als je veel positieve reviews hebt kun je hier wel nieuwe klanten mee over de streep trekken.

Verkopersbeoordelingen in Google Shopping

Ook in Google Shopping toont Google een oordeel over verkopers. Deze verkopersbeoordelingen kunnen ook uit Google Klantenreviews komen, maar ook uit onderzoeken of externe partners zoals de eerder genoemde Kiyoh en Trustpilot. Heb je hier al veel reviews verzameld maar zie je deze niet in Google Shopping terug? Dan moet je deze mogelijk eerst nog koppelen in het Merchant Center van Google.

Zoek je een webshop-keurmerk omdat je online wil verdienen met een webwinkel? Benieuwd naar regels, software of stappen? Zie dan een webshop beginnen.

Reviews niet langer zichtbaar in Google zelf

In Nederland is Google nog vrij beperkt actief met de reviews-oplossing, maar in Amerika biedt het zelfs een heus keurmerk voor de e-commerce. Ook waren Google Klantenreviews een tijdje zichtbaar in de organische resultaten van Google. Die invloed lijkt deels te zijn teruggedraaid.

Bij de gratis Google-resultaten zijn de scores van de reviews niet meer zichtbaar. Toch is er nog wel invloed op je zoekmachineprestaties. Sites met klantbeoordelingen geven een mooie backlink naar je webwinkel, en leveren je klanten het gewenste vertrouwen. Daarnaast scoren de sites vaak zelf op jouw naam in de Google-zoekresultaten, en kun je zo minder fijne ervaringen uit Google-resultaten krijgen of houden.

klantenreviews in Google
Google toont geen klantenreviews meer in gratis resultaten.

Gerelateerde berichten