Webshop-fotografie

Bij fotografie voor webwinkels denk je al snel aan de enorme hoeveelheid productfoto’s. Maar ook sfeerbeelden, stockfoto’s, profielfoto’s en diverse andere afbeeldingen sieren als het goed is jouw website. Waar vind je een goede webshop-fotograaf en waar moet je bij webshop-fotografie zoal aan denken?

Inhoud:

Webshop-fotografie

webshop-fotografieJe komt haast geen succesvolle website tegen zonder visuele aankleding in de vorm van fotografie en afbeeldingen.

Foto’s kunnen zelfs de doorslaggevende factor zijn voor klanten om bij jou producten te kopen in plaats van bij de (kwalitatief even goede) concurrent, die zichzelf minder visueel presenteert online.

Bezoekers haken al snel af als je website uit te veel tekst bestaat. Je moet zorgen voor een goede afwisseling tussen fotografie en tekst. Door goede product- en sfeerfoto’s weet de bezoeker bovendien sneller waar jouw webshop zich in specialiseert.

Zelf fotograferen

producten fotograferen voor webshopUiteindelijk besteden de meeste retailers het uit, maar als je net begint met je webshop, kun je de eerste productfoto’s ook prima maken met een mobiele telefoon. Al helpt het wel om te fotograferen in een zogeheten lichttent, die je online kunt kopen voor een paar tientjes.

Verder kun je via internet verschillende bedrijven vinden die helpen met het optimaliseren van de foto’s door o.a. de achtergrond te verwijderen, belichting te optimaliseren, watermerken toe te voegen of schaduweffecten in de foto te verwerken.

Mobiele telefoons kunnen goede productfoto’s maken. Een lichttent helpt hierbij.

Productfoto’s maken

Het doel van productfoto’s is het winnen van het vertrouwen van je klanten. Je wil dat klanten een goede keuze kunnen maken voor jouw producten, wat de kans op retourzendingen verkleint. Wanneer je foto’s maakt wil je dat jouw producten zo goed en duidelijk mogelijk zichtbaar zijn.

Onderstaande tips maken het fotograferen van producten al een stuk makkelijker:

  • Zet het hele product op de foto
  • Centreer het product
  • Let op de belichting (overweeg een lichttent of fotolampen)
  • Probeer verschillende camera-instellingen uit
  • Presenteer producten (ook) tegen een witte achtergrond

Veel webshop plaatsen per artikel zo’n vier tot vijf foto’s, zodat klanten het product vanuit meerdere hoeken kunnen bekijken. Een foto met een witte achtergrond laat het product er goed uitspringen. Daarnaast gebruiken webshops steeds vaker ook lifestyle-foto’s. Hierop is het product in gebruik te zien, of krijgen klanten een idee van waar ze het product mee kunnen combineren.

Naast een losse productfoto bieden veel webshops ook foto’s waarop het product in gebruik te zien is.

Noteer tijdens je fotoshoot welke positie, producthoeken en camera-instellingen je gebruikt. Zo kun je de perfecte foto makkelijk reproduceren. Als je dezelfde hoeken en camera-instellingen gebruikt voor al je producten zorg je bovendien voor meer eenheid in je webshop.
productfotografie

Productfoto’s nabewerken

Je kunt veel zaken oplossen tijdens de nabewerking maar als je foto’s maakt in de juiste camera-instelling, met het artikel gecentreerd en met de juiste witruimte, kun je veel tijd besparen op de nabewerking. Afhankelijk van het type product kan het helpen om foto’s te maken uit verschillende hoeken. Op deze manier kun je later details soms beter naar voren laten komen. De juiste belichting kan hier ook bij helpen: dit brengt niet alleen het product mooier naar voren maar kan ook helpen bij het accentueren van de juiste kleuren of materialen.

Tips voor het nabewerken van productfoto’s:

  • Verwijder de achtergrond
  • Accentueer details
  • Zorg voor voldoende witmarge
  • Voeg een watermerk aan je foto’s toe

Door tijdens de nabewerking de achtergrond te verwijderen haal je afleidende elementen zoals schaduw en weerspiegeling weg. Het product komt bij een neutrale witte achtergrond beter naar voren. Door het product goed gecentreerd op de foto te plaatsen en een witmarge van minimaal vijf procent rondom het product te plaatsen maak je het voor klanten prettiger om naar te kijken en maakt het duidelijk dat de foto om het product draait. Een watermerk is niet noodzakelijk, maar kan wel helpen om je je foto’s te beschermen. Anderen zullen ze dan minder snel kopiëren.

Fotografie professioneel laten bewerken? Ymage.com optimaliseert productfoto’s voor één euro per stuk. De eerste tien zijn helemaal gratis en vrijblijvend.

Wat heb je voor webshop-fotografie allemaal nodig?

Fotografie webshop: wat heb je nodig?Webshopfotografie bestaat voornamelijk uit goede productfoto’s. Om deze te maken kun je vrij eenvoudig een eigen fotostudio nabouwen. Zorg ervoor dat er geen rechtstreeks zonlicht valt in de ruimte waar je foto’s maakt, omdat dit licht zal verplaatsen en je foto’s dan niet dezelfde belichting hebben.

Ook is een statief voor je camera erg handig, dit zorgt ervoor dat jij al je foto’s in dezelfde positie neemt én jij je handen vrij hebt. Je kunt bij foto speciaalzaken een witte rol papier kopen, zodat je een egale achtergrond krijgt en je geen last hebt van gebroken licht. Plakband of tape helpt bij het strak bevestigen. Een reflector zorgt ervoor dat je product aan alle kanten zonlicht ontvangt.

Stock-, profiel- en productfoto’s

Naast een productfoto kan ook een video de conversie sterk verhogenBij webshop-fotografie denk je waarschijnlijk aan productfoto’s, waar ook het meeste werk in zit. Daarnaast is het goed om andere foto’s te plaatsen die je helpen in het creëren van een goede lay-out en sfeer. Veelgebruikte foto’s zijn stockfoto’s en bijvoorbeeld profielfoto’s.

In een fysieke winkel kan de klant artikelen passen, voelen of proeven. Met productfoto’s wil je hiervoor een alternatief bieden binnen je webshop. Hierom zijn productfoto’s misschien wel het belangrijkste onderdeel van webshop-fotografie. Wil je hierin een volgende stap maken? Dan kun je ook eens experimenteren met 360-gradenfotografie, of productvideo’s.

Besteed webshop-fotografie uit

Je leverancier biedt vaak foto’s van de producten die jij bij hen inkoopt. Je kunt deze gebruiken, maar het nadeel hiervan is dat dezelfde foto’s waarschijnlijk ook op andere webshops staan. Daarnaast is het lastiger om eenheid te houden in je productfoto’s als je assortiment uit verschillende merken, producten en leveranciers bestaat.

Eenheid houden is lastig als je assortiment uit meerdere merken en leveranciers bestaat.

Je kunt ook besluiten om zelf te fotograferen. Als je wat meer geld en tijd in je webshop-fotografie wil steken, kun je overwegen om het uit te besteden. Er zijn op het internet duizenden (semi-)professionele fotografen te vinden die op projectbasis voor jou de foto’s willen verzorgen die je in je website wil gaan gebruiken. Let hierbij wel op dat je een fotograaf zoekt die gespecialiseerd is in productfotografie voor webwinkels en websites.

Website-fotografie professioneel laten bewerken? Ymage.com optimaliseert productfoto’s voor één euro per stuk. De eerste tien zijn helemaal gratis en vrijblijvend.

Stockfotografie gebruiken

Naast foto’s van producten heb je bij webshop-fotografie vaak ook ander beeldmateriaal nodig. Meer gebruik van fotografie in je webshop creëert meer sfeer. Daarvoor kun je ook zelf foto’s maken, maar voor simpele sfeerbeelden is dat niet altijd noodzakelijk. Vaak is stockfotografie ook een prima oplossing. Deze foto’s kun je kopen bij sites die een enorm aanbod aan haast alle denkbare foto’s herbergen. Voorbeelden van dit soort sites zijn iStockphotoCanStockPhoto en Shutterstock. Van die eerste zijn de prijzen in de loop der jaren gestegen, dus sommige klanten zijn verhuisd naar Shutterstock.

Je koopt op stocksites niet de foto zelf, maar het gebruik ervan. Dat betekent dat de foto zelf in de verkoop blijft. Sommige stockfoto’s vind je daarom vaak terug en worden veel gebruikt. Dit lijkt misschien minder prettig, maar hierdoor blijft het tarief per foto wel relatief laag. Als een Amerikaans, Russisch en Chinees bedrijf ook de foto gebruikt zal jouw klant niet zo snel een kopie tegenkomen.

Je koopt bij stockfotografie niet de foto zelf, maar het gebruik ervan.

Kijk van tevoren goed naar wat je kwijt bent per foto (let ook goed op het formaat!), voordat je je aanmeldt en een boel credits inkoopt. Vergelijken kan vaak ook geen kwaad omdat de prijzen voor dezelfde foto flink kunnen verschillen per fotosite. Mocht je willen overwegen om je foto’s van een bepaalde stockfotosite te halen, bekijk dan eerst goed of het aanbod ook goed aansluit bij de manier waarop jij foto’s wilt gebruiken.

fotograaf controleert foto's

Voor- en nadelen van stockfoto’s

Het grote voordeel van het kopen van stockfoto’s is dat je zelf niet in de weer hoeft met een camera om een bepaald beeld vast te leggen. Het grote nadeel is dat je afhankelijk bent van foto’s die anderen geschoten hebben. Het kan natuurlijk zijn dat jouw beoogde foto er niet tussen zit. Probeer te allen tijde clichéfoto’s te vermijden.

Op foto’s die je vindt via Google zit auteursrecht. Zonder toestemming mag je deze niet gebruiken.

Het gebruiken van stockfoto’s is een stuk minder risicovol dan het gebruiken van een foto die je via Google Afbeeldingen vindt. De meeste foto’s zijn namelijk auteursrechtelijk beschermd, zonder toestemming van de eigenaar mag je deze niet gebruiken. Doe dat dus ook niet, want als die hiermee naar de rechter gaat kan het zijn dat je hier een flinke som voor moet betalen.

Veelgestelde vragen

Enkele veelgestelde vragen over webshop-fotografie zijn:

Kan ik de fotografie van mijn leverancier gebruiken?

De productfoto’s van je leverancier zijn meestal professioneel geschoten en geven meestal een goed beeld van het product. De meeste leveranciers vinden het geen probleem als je deze gebruikt.

Al is het nadeel hiervan dat dezelfde foto’s waarschijnlijk ook op andere webshops staan. Daarnaast is het lastiger om eenheid te houden in je productfoto’s als je assortiment uit verschillende merken, producten en leveranciers bestaat.

Kan ik zelf productfoto's maken?

Zeker! Met een goede mobiele telefoon kun je al prima productfoto’s maken. Al helpt het als je er wat extra  aandacht aan schenkt. Ook een lichttent of reflector kunnen helpen. Je wilt wel een professionele uitstraling van je webshop.

Zorg om te beginnen voor voldoende rust en eenheid in je productfoto’s en voor een realistisch beeld. Je wilt geen onnodige retouren omdat kleuren of formaten van artikelen onjuist waren afgebeeld. Wanneer je foto’s gaat maken of plaatsen moet je er dus vooral op letten dat je producten hierop goed en duidelijk te zien zijn.

Hoeveel foto's per product heb ik nodig?

Veel webshop plaatsen per product zo’n vier tot vijf foto’s, zodat klanten het product vanuit meerdere hoeken kunnen bekijken. Steeds vaker gebruiken webshops ook lifestyle-foto’s. Hierop is het product in gebruik te zien, of krijgen klanten een idee van waarmee ze het product kunnen combineren.