Shoppagina

Artikel

Een doelgroep bepalen

Een doelgroep bepalen is lastig. Zeker voor startende ondernemers die nog geen vaste klantenkring hebben om te controleren of hun aannames werkelijk kloppen. Zo zien startende ondernemers  al snel allerlei kansen en aanknopingspunten, en hebben ze  er vaak moeite mee om ergens een duidelijke grens te bepalen. Als ze enthousiast zijn over hun product willen ze dit het liefst aan iedereen verkopen. Het maakt reclame en marketing campagnes om klanten te werven wel heel lastig. Want hoe ziet de persoon in een advertentie eruit? Hoe spreek je deze aan? Wat is het taalgebruik, of wat wordt de look & feel van de advertentie?

Vijf tips om een doelgroep te bepalen

  1. Maak een visie & missie
    Als je wel producten en diensten wilt gaan verkopen maar hiervoor geen duidelijke missie en visie hebt omschreven kan het inderdaad erg lastig zijn om een doelgroep te bepalen. Een missie en visie zijn meestal abstract en breed maar geven wel een gevoel. Een emotie. Je doelgroepanalyse is eigenlijk een grote gedetailleerde uitwerking van je missie en visie.

  2. Zoek een bestaande doelgroep
    Zoek merken die een doelgroep hebben bepaald die volgens jou veel overeenkomt met jouw doelgroep. Als jij je gaat richten op de Financieel Dagblad lezende Mercedesrijder zie ik een andere doelgroep voor me dan een Telegraaflezende treinreiziger. Niet enkel in welstand of beroep, maar ook bijvoorbeeld in leeftijd of woonsituatie. Voor beide kan ik wel wat mensen bedenken.

  3. Durf te kiezen
    Natuurlijk zullen niet al jouw klanten dezelfde krant lezen of auto rijden, maar het geeft wel een sfeer neer. Hoe duidelijker je hierin kiest hoe minder mensen over lijken te blijven. Maar deze mensen weten nu wel veel beter waar jij voor staat en zullen sneller voor je kiezen omdat je plaatje beter klopt.

  4. Bepaal een ijkpersoon
    Voor de mensen die echt durven te kiezen kun je het ook extreem ver doorvoeren en je doelgroep beperken tot een enkele ideale klant. Als je deze heel specifiek aanspreekt en je heel sterk richt op deze ene persoon zul je zien dat ook de personen die jij nu eigenlijk een beetje uitsluit, zich sterker voelen aangesproken.

  5. Onderzoek het
    Een doelgroep kun je bepalen door deze te onderzoeken. In het ondernemingsplan doe je dit in het marketingplan. Een onderzoek klinkt duur en tijdrovend maar zo ingewikkeld hoeft het lang niet altijd te zijn. Als je geen cijfermatige, externe persoon moet overtuigen maar vooral zelf benieuwd bent naar je doelgroep, kun je deze ook bepalen door je omgeving eens te vragen wie zij denken dat jouw ideale klant is.

Wetenschappelijk moet een onderzoek een minimaal aantal deelnemers hebben, maar meestal is de uitslag al te zien als je nog niet eens 10% werkelijk ondervraagd hebt. Wetenschappelijk onderbouwd is het onderzoek dan niet, maar de foutmarge is voor een eigen onderzoek goed aanvaardbaar.
Het kan lastig zijn om zelfs met bovenstaande tips je doelgroep goed af te bakenen. Mogelijk heb je meerdere producten en diensten en komen deze niet op alle punten goed overeen. In dat geval is het meestal het beste om voor elk product een eigen doelgroep te bepalen. Zo hebben grote bedrijven soms tientallen doelgroepen omschreven maar blijft elke reclame uiting gericht op een beperkte doelgroep.

Visualiseer je doelgroep
Heb je een doelgroep kunnen bepalen? Probeer deze dan weer te geven aan te hand van een moodboard. Een moodboard is niets meer of minder dan een groot vlak waarop je alle dingen plakt, tekent of illustreert die volgens jou passen bij je doelgroep. Door je doelgroep op deze manier te visualiseren kom je erachter of het beeld dat je in je hoofd had klopt, en of de doelgroep aansluit bij het product.
Een moodboard is ook een goed hulpmiddel bij het introduceren van je product. Bij elke uiting die je realiseert of elke tekst die je schrijft kun je met n blik op het moodboard bepalen of het aansluit bij je doelgroep.

Heb je je doelgroep bepaald en gevisualiseerd? Dan kun je nu echt aan de slag met het werven van klanten of het werkelijke verkopen! Nog een laatste opmerking om je niet alleen nu maar ook in de toekomst te voorzien van een goede doelgroep: houd er wel rekening mee dat een doelgroep verandert.