Brancheorganisatie

Brancheorganisaties kunnen veel voordelen bieden. Een belangenorganisatie verzamelt cijfers en vecht voor de positie van jouw branche en in het bijzonder voor aangesloten leden. Toch is minder dan de helft van de ondernemers in Nederland lid van zo’n vereniging. Waarom eigenlijk?

Wat is een brancheorganisatie?

BrancheorganisatiesEen brancheorganisatie, ook wel belangenorganisatie of branchevereniging genoemd, is een vereniging of stichting die zich op non-profit basis inzet voor de professionalisering van een branche.

Zo kan een brancheorganisatie een bedrijfstak een gezamenlijke en onafhankelijke stem geven. Zelfs als de sector bestaat uit allerlei bedrijven die zich juist zoveel mogelijk van elkaar willen onderscheiden.

Want ook al zijn andere bedrijven uit de branche jouw concurrenten, vaak heb je ook overlappende belangen. Denk aan lobbywerk bij de overheid, goed onderwijs voor de beroepsgroep, het opstellen van gedragscodes, marketingcampagnes of zelfs een CAO.

Wil je een eigen bedrijf starten? Het begint met het inschrijven bij de KvK. Wil je vooral wat extra inkomsten vanuit huis? Zie dan hoe je online geld kunt verdienen.

Wat doet een brancheorganisatie voor jou?

Naast één gezicht voor de buitenwereld biedt het ook vaak meerwaarde voor de aangesloten leden zelf. Vaak deelt het kennis over de branche. Bijvoorbeeld hoe je concurrenten zaken regelen of omgaan met bepaalde situaties. Ook op de achtergrond kan deze organisatie veel voor jou betekenen.

Het is vaak het contactpunt met de overheid, de media en de neutrale verzamelplek voor de branche. Als er nieuwe wetgeving komt, een crisis in de sector ontstaat of als de hele sector andere zaken moet regelen is de brancheorganisatie vaak hét eerste aanspreekpunt.

Om echt recht van spreken te hebben moet een branchevereniging draagvlak hebben. Vaak is dit geregeld via een lidmaatschap. Bij voldoende leden kan het aantonen dat het spreekt namens de branche. Daarvoor motiveert het bedrijven uit de sector vaak met kortingen, keurmerken, workshops en ledenvoordelen.

Een brancheorganisatie kan de gezamenlijke belangen van een bedrijfstak behartigen.

Voorbeelden van voordelen

Een van de bekendere acties uit het verleden is de website Funda.nl. Die was ooit alleen toegankelijk voor makelaars van de NVM-branchevereniging. Funda was de populairste website van huizenzoekers en dat is het nog steeds. Dit was dus een enorm voordeel voor leden ten opzichte van niet-leden.

Een ander voorbeeld is het BOVAG-keurmerk voor tweedehands auto’s. Hierdoor weet je dat je een betrouwbare auto koopt. Het BOVAG-keurmerk kan een indicatie geven over de kans dat het een gestolen of slechte auto is. Dit keurmerk is alleen toegankelijk voor leden van de brancheorganisatie.

Kleine ondernemers en brancheorganisaties

Steeds meer ondernemers beginnen parttime met ondernemen, net als dat mensen steeds vaker zzp’er worden (zelfstandigen zonder personeel). Voor verenigingen blijken deze bedrijven een lastige doelgroep voor het lidmaatschap. Minder dan een op de drie zzp’ers in Nederland is lid van een brancheorganisatie.

Je kunt zelf prima je zaken overzien en de onderneming rustig opzetten. Zo kun je prima zelf je dingen regelen en online kun je over de meeste zaken veel informatie vinden. Lidmaatschap van allerlei instanties zoals een brancheorganisatie lijkt dan niet meteen een noodzaak.

Toch kan een lidmaatschap bij een brancheorganisatie juist voor startende ondernemers enorm veel voordelen hebben. Deze organisaties hebben regelmatig workshops over relevante zaken voor jou. Ook kun je er terecht met allerlei vragen, die je in het begin vaak hebt. En omdat de brancheorganisatie collectieve contracten heeft verzameld, verdien je het lidmaatschap vaak terug.

Word je ondernemer? Lees dan ook over een eigen bedrijf starten, of het inschrijven bij de KvK. Start je een internetbedrijf? Zie dan hoe je online geld kunt verdienen.

Branchekennis opdoen via een branchevereniging

De brancheorganisatie is de centrale verzamelplek voor informatie uit de branche. Als lid krijg je relevant nieuws toegestuurd via een nieuwsbrief of vakblad. Met workshops word je op de hoogte gehouden van vakkennis en de laatste regelgeving. Je kennis blijft dus automatisch up-to-date.

Betrouwbaarheid

branchevereniging juridische kennisEen zzp’er op een zolderkamer kan een slecht imago hebben. Is het bedrijf voor derden wel te vertrouwen? Veel bedrijven hebben twijfels over zaken doen met een kleine ondernemer. Een lidmaatschap bij een Nederlandse brancheorganisatie kan dit direct veranderen. Zo laat je zien dat je je werk serieus neemt en verstand van zaken hebt.

Daarbij moet je je aan de regels van de brancheorganisatie houden. Een brancheorganisatie biedt bijvoorbeeld algemene voorwaarden die voor bedrijven in die branche de standaard zijn. En dus zijn die voor een klant of leverancier makkelijker te vertrouwen. Een branchevereniging kan je vaak ook hun eigen keurmerk en bepaalde garanties geven.

Juridische kennis

Een brancheorganisatie heeft regelmatig specialisten in dienst, zoals juristen. Die zijn normaal gesproken onbetaalbaar, maar als lid van een brancheorganisatie kan je deze vrijblijvend spreken. Als de jurist echt een-op-een adviezen moet geven, zal daar wel een tarief tegenover staan. Maar als je lid bent geldt er wel een lager tarief dan als je geen lid bent.

Brancheorganisaties onbetaalbaar

Een brancheorganisatie is dus ook voor de kleine ondernemer interessant al hangt er soms wel een kostenplaatje aan. Voor online retailers is de brancheorganisatie bijvoorbeeld Thuiswinkel.org. de contributie voor lidmaatschap is omzetafhankelijk en je zit al snel boven de 1500 euro per jaar.

Voor een startende webshop is dat een hoog bedrag. Voor een parttime webdesigner geldt hetzelfde.  NLdigital, de branchevereniging voor de digitale sector, kost per kalenderjaar 1390 euro. Daarvoor is Platform Zelfstandige Ondernemers (PZO) mogelijk een oplossing. Voor 125 euro per jaar ben je lid van de brancheorganisatie voor kleine ondernemingen.

Gerelateerde berichten