10 ondernemerslessen van Richard Branson

10 ondernemerslessen van Richard Branson

Richard Branson was gisteren in Amsterdam voor het ondernemersevenement Inspiration360. De selfmade miljardair sprak daar met Eva Jinek en gaf en passant wat handige en wijze tips voor ondernemers. “Vind iemand die net zo goed is al jij, of beter, en laat diegene de zaak een paar maanden runnen.”

Gisteren was de Ziggo Dome gevuld met ondernemers en andere geïnteresseerden die afkwamen op Inspiration360, een evenement met sprekers als Bear Grylls, Al Gore en Richard Branson. Die laatste was een paar jaar terug al eens in Nederland voor een uitzending van College Tour, waarna NRC deze vijf ondernemerslessen van Richard Branson optekende:

“Gooi je haar los. Een feestje vieren is goed voor de ziel en de geest”

Volgens Branson is plezier één van de belangrijkste en meest onderschatte ingrediënten van elk succesvol bedrijf. “Als je geen plezier hebt, dan is het waarschijnlijk tijd om te stoppen en iets anders te proberen”, zo schreef hij in zijn boek The Virgin Way. Een goed, informeel feest zou niet alleen de hiërarchie binnen een bedrijf verminderen, het zorgt ook voor een gestimuleerde en geïnspireerde ondernemersgeest.

“Wanneer je klaar bent met iets te zeggen, zeg het dan niet meer”

Als je iets echt goed wilt overbrengen, wees dan betrokken en vertel wat je moet vertellen to the point. En als je je punt eenmaal hebt gemaakt, stop dan met het eindeloos herhalen ervan. Beter één krachtige boodschap die eenmalig wordt gebracht dan een herhaalde opmerking die gaat vervelen.

‘Focus op je passie, begin klein, droom groot en plan vooruit’

Begin klein: stel haalbare, maar wel belangrijke doelen. Als je die stappen hebt gemaakt, dan kun je ver komen, zo denkt Branson. Je mag best grote dromen hebben, maar die kun je pas verwezenlijken als je de eerste stappen hebt gezet.

‘Bij geweldige bedrijven worden problemen opgelost en levens verbeterd’

Een les die Branson ietwat cliché vindt, maar die hij niet vaak genoeg kan delen: “hoe meer goed je doet, hoe meer je je personeel tevreden houdt en nieuwe klanten aantrekt.” Zorg ervoor dat je personeel met plezier naar hun werk gaan, een fijne werkplek hebben en dat ze zich gehoord en gezien voelen. Vooral millennials zouden dit soort zaken belangrijker vinden dan een goed salaris.

‘Als je jezelf beoordeelt op je aanpassingsvermogen, zal je nooit opvallen’

Branson beoordeelde zichzelf vroeg ook op zijn vermogen om in de groep te passen (hij had dyslexie en voelde zich daardoor vaak dom of lui), maar toen hij zestien was leerde hij het om te draaien. Hij stond stil bij wat hij wél kan en wat hij wel leuk vindt. Zo ontdekte hij dat ‘ie goed is in delegeren.

RTL Z was gisteren bij het interview dat Eva Jinek hield met Branson en tekende ook vijf ondernemerslessen op uit zijn mond:

Wees inventief

Om iets te bereiken, moet je soms even net wat slimmer zijn. Branson was zestien toen hij zijn eerste bedrijfje oprichtte. Hij startte een tijdschrift tegen de Vietnam-oorlog, maar had geen geld en laat staan een correspondent. En dus klopte hij aan bij The Daily Mirror. In ruil voor vervoer en verblijf vertrok een vriend naar Vietnam om stukken voor de toekomstige miljardair en de krant te schrijven.

Groei uit de ellende

Als het tegenzit is dat nog geen teken om bij de pakken neer te zetten. Branson heeft meermaals méér winkels geopend als de zaken minder gingen. Dat druist wellicht in tegen wat veel ondernemers in zijn plek zouden doen, maar: “het was misschien niet slim, het was wel leuk en het heeft gewerkt”.

Maak jezelf misbaar

Als je een bedrijf runt, zorg dan dat je taken delegeert en je jezelf uiteindelijk misbaar maakt. “Mensen denken dat ze niet gemist kunnen worden. Vind iemand die net zo goed is als jij, of beter, en laat diegene de zaak een paar maanden runnen. Alleen dan kun je jezelf bezighouden met de grote zaken, nieuwe dingen. Daardoor kon ik Virgin bouwen.”

Falen hoort erbij

Volgens de Britse zakenman is falen inherent aan ondernemen, een instelling die in bijvoorbeeld Amerika al wijd geaccepteerd is, maar die in Nederland nog mondjesmaat wordt omarmd (zo heb je hier als het ware gefaald als je failliet bent gegaan). Maar volgens Branson gaat ondernemen over het nemen van afgewogen risico’s en kan het soms gewoon gebeuren dat je faalt.

Screw it, just do it

Branson heeft met zijn Virgin-imperium hartstikke veel succes, maar niet alles is even goed afgelopen. Toch zou hij het niet anders hebben gedaan, mocht hij het opnieuw doen. De enige manier om het vak van ondernemen te leren is door het gewoon te doen, iets wat hij altijd heeft gedaan. “Er is geen betere manier dan het gewoon te proberen. Screw it, just do it.”

Over de auteur

Over de auteur

Ondernemen & Internet is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten